RTZ – Racjonalna Terapia Zachowania


„Prawdziwy wróg znajduje się wewnątrz nas, nie na zewnątrz.

Dzięki treningowi i wysiłkowi jesteśmy w stanie przejąć kontrolę nad naszym umysłem i zdyscyplinować go, a wówczas osiągniemy prawdziwy spokój.”

Dalajlama

 

Co daje Racjonalna Terapia Zachowania?

Racjonalna Terapia Zachowania powstała już ponad 40 lat temu na gruncie terapii poznawczo-behawioralnej.

Jest sprawdzoną, udokumentowaną, przebadaną i dobrze opisaną metodą terapeutyczną.

  • Dzięki RTZ mogę wyposażyć Ciebie w umiejętność radzenia sobie z lękiem, stresem, fobią, niezdrowymi przekonaniami na temat siebie
  • Mogę nauczyć Cię stania się swoim osobistym, prywatnym coachem i terapeutą.
  • Jeśli poznasz i zastosujesz RTZ, możesz wyzwolić się od swoich negatywnych myśli i przekonań, dzięki czemu będziesz pewniej kroczyć przez życie i osiągać cele.

Stosując RTZ możesz się nauczyć i zacząć stosować metodę pozwalającą na zdrowe i szczęśliwe życie.

Podstawowe rzeczy, które możesz zyskać dzięki RTZ:

Mężczyzna wskazujący

  • zdrowe myślenie oparte na faktach, 
  • zdrowe myślenie pozwalającego Ci realizować cele,
  • zmiana ograniczających Cię przekonań i nawyków
  • lepsze samopoczucie bez używania leków,
  • wewnętrzny spokój i równowagę,
  • umiejętność wpływania i zmiany swojego samopoczucia i emocji

Czym jest RTZ?

Racjonalna Terapia Zachowania – RTZ – jest krótkoterminową, bezlekową terapią dającą długotrwałe efekty. Jest również doskonałą metodą rozwoju osobistego, dzięki niej można nauczyć się osiągać szczęście. Jest również prostą metodą samopomocy, radzenia sobie z negatywnymi myślami, emocjami, przekonaniami.

RTZ to metoda stosowana zarówno w psychoterapii, interwencji kryzysowej jak i w coachingu czy programach rozwojowych. W RTZ patrzymy z różnych punktów na ludzkie zachowanie, zajmujemy się emocjami, doznaniami fizycznymi, myślami i przekonaniami.

Jakie problemy obejmuje RTZ?

Dzięki RTZ możemy pomagać osobom, które:

  • są w depresji
  • mają lęki i fobie
  • nabyły niezdrowych dla siebie przekonań, np.:
    • „jestem do niczego”, „jestem beznadziejna”
    • „jestem szarą myszą”, „jestem gorszy od innych”
    • „jestem głupi”, „na pewno sobie nie poradzę sobie”
    • „nie jestem dość inteligentny”, „nie jestem dość dobry”
    • i wiele innych…
  • mają problem z asertywnością
  • czują się gorsi od innych (poczucie niższości)
  • i wiele innych…

Na czym opiera się RTZ?

Zasadniczym założeniem Racjonalnej Terapii Zachowania jest stwierdzenie: 

„Istoty ludzkie niepokojone są nie przez rzeczy, ale przez własne spojrzenie, jakie na nie mają.”

Fakty same z siebie nie są ani dobre ani złe, niepokojące czy uspokajające. To nasze przekonania i reakcje na nie powodują, że fakty sprawiają wrażenie złych czy dobrych, wesołych czy smutnych. Oznacza to wprost, że nasze odczucia emocjonalne, to jak się czujemy, zależy od myśli jakie mamy na temat tego co widzimy lub spostrzegamy.

Jak to działa?

Podstawowym modelem, na którym opiera się RTZ jest model ABCD emocji. Zgodnie z nim reagujemy, działamy wg. określonego z góry schematu, który wygląda następująco:

 Model ABCD emocji

         
spostrzeżenie, fakt, sytuacja   A   „widzę, że coś ciemnego rusza się w lesie”
       
dialog wewnętrzny, myśli na temat (A) -   B   „wilki mnie zjedzą”
       
emocje powstające pod wpływem myśli (B) -   C   lęk, strach, 
       
działania wyzwalane przez (B) i (C) -   D   ucieczka

 

Jak widać powyżej, za nasze działania i emocje odpowiedzialne są nasze myśli. Nie zawsze są one dla nas zdrowe i pożyteczne. W wyniku tego, nie zawsze nasze działania są dla nas dobre, zdrowe i pożyteczne.

Jak myślisz: czy zawsze to będzie wilk w lesie? Co innego można by pomyśleć w tym momencie? Jak mogłoby to wpłynąć na emocje i działanie? Czy widzisz jak zmiana myśli może łatwo spowodować zmianę nastawienia, emocji i tego co robisz?

Inny przykład. Ponieważ rzadko chodzimy nocą po lesie, ta sytuacja ma szansę zdarzyć się częściej i jednocześnie stanowi przykład niezdrowego myślenia…

         
spostrzeżenie, fakt, sytuacja   A   szklanka wypadła mi z ręki
       
dialog wewnętrzny, myśli na temat (A) -   B   „jestem beznadziejnym fajtłapą”
       
emocje powstające pod wpływem myśli (B) -   C   smutek, złość
       
działania wyzwalane przez (B) i (C) -   D  

złe samopoczucie, powstrzymywanie się 

od innych aktywności, kłótnia z partnerem

 

U podstawy RTZ leży założenie, że jeśli zmienimy myślenie o danym spostrzeżeniu to zmienią się nasze emocje oraz w konsekwencji działania.

Metodą oceny naszych przekonań pod względem wartości zdrowotnej jest Pięć Pytań Zdrowego Myślenia. 

Dzięki nim możemy sprawdzić, czy dane przekonanie jest dla nas zdrowe.

Oto one:

1. Czy to przekonanie jest oparte na faktach?
2. Czy to przekonanie chroni moje życie i zdrowie?
3. Czy to przekonanie pozwala mi osiągać bliższe i dalsze cele?
4. Czy to przekonanie pozwala mi rozwiązywać konflikty lub ich unikać?
5. Czy to przekonanie pozwala mi czuć się tak jak chciałbym się czuć?

Jeśli odpowiedziałeś(aś) sobie co najmniej 3 x NIE na zadane pytania to oznacza, że dane przekonanie jest dla Ciebie niezdrowe! W trakcie pracy z przekonaniami konstruujemy i uczę konstruować nowe, zdrowe przekonania.

Nie zawsze jesteśmy w stanie kształtować fakty, ale mamy wpływ na to co myślimy a więc i na to co czujemy.

Jeśli nauczysz się zwracać uwagę na to co myślisz i czujesz, zaczniesz żyć „tu i teraz” masz szansę na znaczne polepszenie jakości swojego życia i relacji z innymi.

Zachęcam do sprawdzenia jak możesz polepszyć swoje życie używając RTZ…

 

 

Na podstawie:
Maxie C. Maultsby j R., Racjonalna Terapia Zachowania Podręcznik Terapii Poznawczo-Behawioralnej, Wyd. Dominika Księskiego Wulkan, ŻNIN 2008\

Image courtesy of sippakorn at FreeDigitalPhotos.net
Image courtesy of artur84 at
FreeDigitalPhotos.net




Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress