Komunikacja interpersonalna


Komunikacja stanowi podstawę wszystkich naszych kontaktów z innymi ludźmi. A to oznacza, że właśnie od naszych zdolności komunikacyjnych może zależeć jakość relacji z partnerem, rodziną, kolegami, czy pracownikami.Może się wydawać, że komunikacja interpersonalna to sprawa banalnie prosta, bo przecież rozmawianie z innymi leży w naturze każdego człowieka. Tak samo jednak, jak w innych aspektach życia, tak również w komunikacji niektóre osoby mają z natury łatwiej od innych. Skutkiem ich talentów jest szybkie zjednywanie sobie ludzi, zawieranie licznych i głębokich przyjaźni, łatwe wchodzenie w głębokie relacje uczuciowe, czy też – jeśli tylko mają takie życzenie – w relacje erotyczne.

Osoba o dużych zdolnościach komunikacyjnych potrafi być dobrym mówcą, łatwo przekonuje innych do swoich racji, potrafi także zachowywać się w sposób asertywny, tzn. nie jest uległa ani agresywna, szanuje zarówno zdanie innych, jak i własny punkt widzenia. Zdolności interpersonalne mocno wiążą się z otwartością, brakiem lęku wobec innych ludzi, ale także z zupełnie technicznymi aspektami, takimi jak poprawne rozpoznawanie uczuć, emocji oraz intencji innych osób.

Skuteczna komunikacja wymaga, aby zarówno nadawca treści, jak i ich odbiorca odpowiednio rozumieli przekaz i związane z nim intencję. Co istotne, w procesie komunikacji słowa zaledwie w 7% wpływają na to, jak zostaniemy zrozumieni. W 38% ma na to wpływ ton głosu, a aż w 55% mimika twarzy. Liczy się więc nie tylko komunikacja werbalna (słowa), ale i niewerbalna (ton głosu, gesty).

Nie wystarczy jednak w odpowiedni sposób wypowiadać odpowiednie słowa, trzeba jeszcze na bieżąco badać, jakie sprzężenie zwrotne wywołuje w słuchaczach nasz przekaz. Wiele nieporozumień bierze swój początek właśnie z sytuacji, w których mówca nie zauważa, że jego informacje są odczytywane zupełnie niezgodnie z jego intencjami. Zauważenie tego w porę może zapobiec konfliktom i poprawić relacje pomiędzy uczestniczącymi w takiej komunikacji osobami. To ważne zarówno w kontaktach osobistych (np. z partnerem, z rodzicami, z dziećmi), jak i zawodowych (np. z pracownikami, przełożonymi, czy też uczestnikami prezentacji).

Choć nie każdy jest urodzonym mówcą lub charyzmatycznym przywódcą i nie każdy z natury potrafi być duszą towarzystwa, dobrej komunikacji interpersonalnej w bardzo dużym stopniu można się nauczyć. Do tego natomiast potrzebna jest zarówno wiedza teoretyczna, jak i praktyczne ćwiczenia – wszystko to mogą Ci zapewnić organizowane przeze mnie szkolenia. Bez względu na to, jak słabe lub jak doskonałe są Twoje zdolności interpersonalne, rozwijając je, zwiększasz szanse na odniesienie sukcesu w każdej dziedzinie życia, w której komunikujesz się z innymi ludźmi.

Jeśli chcesz zadbać o jeden z najważniejszych aspektów życiowego powodzenia, już teraz zapoznaj się z organizowanymi przeze mnie szkoleniami.




Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress