więcej info o firmie Maxie Hill

Dobry coach – jaki?

Chcąc rozpocząć współpracę z coachem, wybierz taką osobę, do której będziesz miał zaufanie. Niezmiernie ważne będą również kompetencje oraz osobiste cechy i zachowania, dzięki którym rozpoznasz, czy masz do czynienia z profesjonalistą.

 

Tak jak nie istnieje idealny lekarz czy psycholog, tak też nie istnieje z pewnością idealny coach. Każdy jednak, kto zajmuje się tą profesją, powinien spełniać szereg warunków, które umożliwią mu skuteczne wspieranie swoich klientów.

 

  • Kompetencje – coach powinien dbać o swoją wiedzę i umiejętności, bardzo dobrze znając zarówno teoretyczne podstawy coachingu, jak zasady stosowania metod coachingowych w praktyce. Ukończone kursy i otrzymane certyfikaty stanowią potwierdzenie profesjonalizmu danego specjalisty, ale dobry coach nie kończy procesu zdobywania wiedzy po otrzymaniu jakiegokolwiek dokumentu. Każdego dnia dokłada starań, by być jeszcze lepszym coachem.
  • Efektywność. Coach profesjonalny, to coach skuteczny. Dobrego coacha można poznać po jego efektywności, a więc po tym, czy pracującym z nim Klientom udaje się osiągać założone cele. Coach powinien wyciągać wnioski ze swoich doświadczeń i przez to udoskonalać swoje metody oraz rozwijać własny styl coachingowy.
  • Umiejętność budowania relacji – to bardzo ważna zdolność profesjonalnego coacha. Dobry coach potrafi sprawnie radzić sobie z własnymi emocjami i w otwarty sposób podchodzić do każdego klienta, szanując jego poglądy i wartości. Dobry coach potrafi sprawić, że Klient w kontaktach z nim czuje się swobodnie i komfortowo. Dzięki temu, pomiędzy uczestnikami sesji coachingowych wzrasta wzajemne zaufanie.
  • Uważność. Dobry coach ma bardzo dobre zdolności obserwacyjne. Szczerze interesuje się swoim Klientem, uważnie obserwuje zachodzące w jego życiu i w nim samym zmiany. Taka wyjątkowa uważność na słowa, gesty, a nawet na atmosferę panującą podczas konkretnego spotkania pozwala coachowi zadawać odpowiednie pytania i wspierać Klienta w taki sposób, który pozwoli mu skuteczniej osiągać cele.
  • Uczciwość – to jedna z podstawowych cech coacha. Dobry coach nie obiecuje klientowi rzeczy niemożliwych, ale rzetelnie informuje o rezultatach, jakie Klient może osiągnąć dzięki coachingowi.
  • Odpowiedzialność – wypływa z uczciwości. Odpowiedzialny coach może skierować Klienta do innego specjalisty (np. innego coacha, psychoterapeuty, lekarza), jeśli jest przekonany, że w danej sprawie bardziej on bardziej kompetentny.

 

Wsparcie zamiast pouczania

Relacja pomiędzy coachem a Klientem opiera się na relacji partnerskiej, a to oznacza, że dobry coach nie narzuca swojemu Klientowi żadnych rozwiązań.
Osoba prowadząca coaching nie udziela rad, ale wspiera Klienta, pomagając mu wypracować własne, odpowiednie właśnie dla niego rozwiązania. Coach nie podaje gotowych recept, nie podpowiada, a tym bardziej nie zmusza do dokonywania konkretnych wyborów.
Coach, nawet jeśli jest osobą o wyrazistej osobowości, nie może prezentować cech autorytarnych. Od dobrego coacha Klient powinien otrzymać wsparcie oparte na szacunku wobec jego wartości i osobistych przekonań.
A czy ja jestem dobrym coachem dla Ciebie? Sprawdź to! Jeśli chcesz przekonać się, czy jestem coachem odpowiednim dla Ciebie, skontaktuj się ze mną już teraz.

Dodaj komentarz